تحلیلی واقع گرایانه به صنعت توریسم (گردشگری)

استان مازندران در رتبه اول طبیعت گرای ایران است و جاذبه‌های گردشگری آن شهرت جهانی دارد. سواحل دریا ، طبیعت سرسبز و خرم، چشمه‌های آب معدنی و بسیاری جاذبه‌های گردشگری دیگر مازندران ، همه ساله صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می کند، به ویژه مناطق غربی  این استان ( دو شهرستان تنکابن و رامسر ) که اکنون به عنوان قطب گردشگری کشور معرفی شده و برنامه‌های جامعی را برای توسعه، تجهیز و گسترش امکانات گردشگری آن می‌توان در نظر گرفت.

موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و ویژگی اقلیمی جاذبه‌های طبیعی همچون وجود دریا و سواحل آن یا جنگل، دشت‌های سرسبز، رودخانه‌ها ، آب‌معدنی‌ها و جاذبه‌های غیرطبیعی همچون آثار و بناهای تاریخی مذهبی و غیر مذهبی آن سبب شده است تا این دو شهرستان زیبا و تاریخی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مهم کشور معرفی شوند.

 

**تنکابن:

شهر ساحلی تنگابن در غرب مازندران به لحاظ داشتن مرکبات بسیار مرغوب، کیوی و بازار فروش ماهی و نیز جاذبه‌های طبیعی گردشگری دارای اهمیت ویژه‌ای است.

منطقه کوهستانی آن دارای جنگلهای انبوه و مراتع سرسبز است و قسمت جلگه‌ای نیز مملو از باغات مرکبات ، مزارع برنج و چای می‌باشد. رودخانه چشمه کلیه که در مرکز شهر جاری است پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه تنکابن به شمار می‌رود.

ارتفاعات جنگلی و ییلاقی دو هزار و سه هزار یکی از دیدنی‌ترین نقاط مشرف به دریاست .


**رامسر:

رامسر یکی از زیباترین شهرهای ایران است و تنها شهری است که فاصله جنگل تا دریا در آن به حداقل یعنی حدود یک کیلومتر می‌رسد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های طبیعی رامسر، گردشگاه‌ها و نقاط دیدنی فراوانی در این شهر و اطراف آن وجود دارد. چشمه‌های آبگرم و سرد رامسر نیز بسیار مشهور است.

با توجه به امکانات خدادادی برای تأمین امکانات مورد نیاز گردشگران به :

الف. امکانات اقامتی مثل: هتل، متل، استراحتگاه ، مهمانپذیر، پلاژ، آلاچین و

ب. امکانات تفریحی مثل : تله کابین، پارک‌های مصنوعی ، شهربازی و

ج. امکانات پذیرایی مثل: رستورانها، غذاخوری‌ها، چای‌خانه‌ها و

د. امکانات زیر بنایی حمل و نقل مثل: فرودگاه‌ها، ایستگاه‌‌های قطار، پارکینگ‌ها، بندرگاه‌ها، لنگرگاه‌ها، ترمینال‌ها و

هـ . امکانات امنیتی : همکاری نیروی انتظامی و سایر نیروهای مرتبط با آن.

نیاز می‌باشد که باید توسط سازمان ایرانگردی و جهانگردی مازندران برنامه‌ریزی با اقدامات لازم انجام گیرد.

مسلماً مایه مباهات و افتخار همشهریان است که دو شهرستان به عنوان شهر توریستی معرفی شده است اما به طور واقعی توریستی معرفی شدن شهرستانها چه مشکلاتی برای همشهریان به ارمغان خواهد داشت؟

چنانچه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درستی در جهت ایجاد امکانات مورد نیاز توسط مسئولین ذی‌ربط انجام نگیرد، تبعات مشکلات ناشی از حضور توریسم و عدم وجود امکانات نصیب چه کسانی خواهد بود؟

  • عدم وجود امکانات بازار کار مناسب باعث درآمد نامناسب مرتبط با گردشگری می‌شود.
  • شلوغی فشار غیرمعمول به ارگان‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات شهری در ایام گردشگری مثل ترافیک بالا، جمع آوری زباله و...


  • معضلات و نابسامانی‌های اجتماعی مثل پیاده‌رو خوابی و...


  • مشکلات فرهنگی و به چالش کشیده شدن فرهنگ ها


  • افزایش ناگهانی جمعیت شهری و عدم هماهنگی با اداره بازرگانی و کمبود ارزاق مثل گوشت، میوه و نان وبه طبع آن گرانی کاذب اجناس.



پس لازم است به طور واقع گرایانه ابتدا موقعیت‌های گردشگری منطقه را شناسایی و متناسب با آن امکانات اقامتی ، رفاهی ، تفریحی و را فراهم نماییم تا هم بازار کار و هم درآمد مناسبی برای جوانان ایجاد شده باشد و هم این صنعت بتواند به صورت حساب شده و با برنامه ریزی مناسب، با کمترین مشکلات چه برای گردشگران و چه برای بومیان منطقه رشد و توسعه یابد. انشا ا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد